Wanneer objecten tot stilstand komen nadat ze in beweging zijn geweest, zullen verschillende delen van het object met verschillende snelheden stoppen. Evenzo zal niet alles op een object met dezelfde snelheid bewegen. Dit vormt de essentie van het vijfde van Disney’s animatieprincipes. Als je personage over de scène rent, kunnen hun armen en benen in een ander tempo bewegen dan hun hoofd. Dit is overlappende actie. Evenzo, wanneer ze stoppen met rennen, zal hun haar waarschijnlijk een paar frames blijven bewegen voordat ze tot rust komen – dit is doorzetten. Dit zijn belangrijke principes om te begrijpen als u wilt dat uw animatie realistisch verloopt.
De beste manier om langzaam in- en uitstappen te begrijpen, is door na te denken over hoe een auto start en stopt. Het zal langzaam beginnen te bewegen, voordat het vaart krijgt en versnelt. Het omgekeerde gebeurt wanneer de auto remt. In animatie wordt dit effect bereikt door meer frames toe te voegen aan het begin en einde van een actiereeks. Pas dit principe toe om uw objecten meer leven te geven.